گرجیان خوزستان

گرجیان خوزستان


سردار امام قلی‌خان و پدرش الله وردی‌‌خان گرجیان

امام قلي‌خان، اين سپهدار نام ‏آور عهد صفوي كه هزاران جنگجوي دلاور زير فرمان داشت، پيش از آنكه يك فرمانده جنگي باشد، انساني با مروت و وارسته بود. فرهنگ‏ باوري، دين‏مداري و هنر دوستي‏‌اش، از وي سرداري ممتاز ساخته بود و اين همه را از پدري به ارث داشت كه جزو نيكان روزگارش بود.

سي و سه پل اصفهان (پل الله وردي‏‌خان)، قيصريه لار، مدرسه خان شيراز، رواق و گنبد الله وردي خان در حرم مطهر امام رضا عليه‏‌السلام از جمله خلاقيت‏هاي فرهنگي و هنري اوست. صدها كاروان‏سرا، پل و مدرسه ديگر نيز نتيجه ذوق و اهتمام تحسين برانگيز اين دو بزرگوار است.

مهم‏ترين جنبه شخصيتي امام‌ قلي‌خان را بايد باورهاي مذهبي و انديشه فرهنگي وي دانست. او در سال 1024 ه.ق، مدرسه خان را تكميل كرد و در مدت بيست سال، لحظه‏‌اي از تلاش براي گسترش دانش دست برنداشت. او با درك صحيح از سنت حسنه وقف و كاربرد آن، نام خود را به عنوان يكي از واقفان موفق تاريخ ايران به يادگار گذاشت.

امام قلي‏‌خان پس از تكميل مدرسه‏‌ خان شيراز، به فراهم آوردن امكانات مورد نياز براي تربيت و آموزش جوانان و تأمين زندگي آنان و استادان مدرسه پرداخت. ايجاد كتاب‏خانه‏‌اي غني در كنار مدرسه خان و حتي فرستادن خوش‏نويس به كشور هند براي رونويسي (استنساخ) از كتاب‏هاي ناياب كتاب‏خانه‏‌هاي آنجا، از ديگر تلاش‏هاي او در اين راستا بود. او بهترين املاك، آبادي‏ها و رقبات خود را به مدرسه‏ خان، براي فراگيري علوم و معيشت طلاب و دانشمندان وقف كرد.

ايجاد و تعمير بناهاي مذهبي، فرهنگي و اجتماعي، تعمير مسجد جامع عتيق شيراز، ساخت مسجد شاه در شيراز، ايجاد بقعه‏‌هاي مذهبي هفده‏ تنان و ناصربن‏‌علي در شهر گلپايگان (1032 ه .ق) ايجاد دارالشفايي در شيراز، ساخت بناي امام‏زاده سيد نورالدين در سپيدان فارس و وقف موقوفه‏‌هايي بر آن، ساخت كاروان‏سراها، راه‏ها، پل‏ها، قيصريه و بازار در شيراز و قيصريه و مسجد جامع لار از ديگر كارهاي ارزنده امام قلي‏‌خان است. اين خدمات ماندگار، از او شخصيتي ممتاز در عرصه‏‌هاي فرهنگي و اجتماعي ساخت.

با شهادت امام قلي‏‌خان در سال 1042 ه.ق، غاصبان و زورمداران، اين موقوفه‏‌ها را به يغما بردند. اكنون جز مدرسه‏ خان، حتي يك نمونه از موقوفه‏‌هاي فراوان اين مدرسه در تصرف اداره اوقاف نيست و تلاش متوليان موقوفه‏‌ها تاكنون نتيجه‏‌اي نداشته است.

امام قلي‏‌خان كه پيش از مقام سپهسالاري نيز ثروت فراواني داشت، پس از رسيدن به آن مقام، ثروتش را در راه آباداني مناطق مختلف حكومت خويش به ويژه فارس، نشر دانش، ايجاد صنايع و تشويق دانشمندان، خوش‏نويسان، شاعران، معماران و صنعتگران صرف كرد. وقف بهترين املاك، آبادي‏ها و رقبات او در حمايت از عالمان و طالبان علم، پرداخت هزينه زندگي استادان و گسترش علوم ديني، حفظ بناي مدرسه خان و توجه به ساكنان و عالمان مقيم مشاهد مشرّفه را مي‏توان از ارزشمندترين كارهاي نيك او برشمرد.

منبع:

كتاب وقف سرمایه‌ای ماندگار - نویسنده: جواد ملایی‌پور

تصویر 1           تصویر 2           تصویر 3           تصویر 4             


نویسنده: گرجیان خوزستان ׀ تاریخ: یک شنبه 16 خرداد 1395برچسب:پل الله وردی خان, قیصریه لار, مدرسه خان شیراز, رواق و گنبد الله وردی خان, ׀ موضوع: <-CategoryName-> ׀

CopyRight| 2009 , gorjian-khz.LoxBlog.Com , All Rights Reserved
Powered By LoxBlog.Com | Template By:
NazTarin.Com